Artikel

Varför högintensiv träning (HIIT)?

TextBrian van den Brink

FotoTechnogym

Högintensiv Intervallträning, High Intensity Interval Training, har formligen sköljt in över träningsvärlden under de senaste åren och träningsformer som CrossFit, cirkelträning, indoor running med flera baseras ofta på detta. I grund och botten handlar HIIT om att träna i intervaller, och att göra det intensivt. Träningsformen är utmanande för hjärta, lungor och muskler.

Pulssystemet TEAMBEATS™ från Technogym

Populärt

Men varför har HIIT-träning blivit så populärt? En bidragande faktor är att tiden är en begränsande faktor för den stora massan av vardagsmotionärer och ”weekend warriors”. Därför behöver träningen vara så effektiv som möjligt under de pass som man hinner få till. På grund av den höga intensitetsnivån är HIIT-pass oftast kortare än traditionella träningspass. Således hinner deltagarna få ut en hög träningseffekt trots att själva passet endast håller på under ca 30–45 minuter.

Tidseffektivt

En del nyare studier visar på att ett kortare men mer intensivt träningspass många gånger kan ge en bättre träningseffekt än ett traditionellt träningspass under lägre intensitet. Kortare pass ger dessutom utövarna större möjligheter att hitta en plats för den viktiga träningen i det dagliga livspusslandet.

Multifunktionsbandet SKILLMILL™ passar perfekt i en HIIT-miljö

Finns det några risker med HIIT-träning?

Precis som i övriga livet är en lagom dos av det mesta en bra utgångspunkt. Ett varierat träningsintag mår kroppen väldigt bra av. För nybörjare är det en klok rekommendation att trappa upp träningen succesivt för att kroppens muskler, leder och fästen ska hinna anpassa sig till belastningen samt för att minimera risken för skador.