Artikel

Cykla med watt, varför?

TextBrian van den Brink

Att använda watt för att styra intensiteten i sin träning börjar leta sig in i cykelsalarna. Om du vill du uppdatera och variera ditt utbud så är det dags att hänga på trenden. Att kunna styra sin träning med watt, rpm och puls ger en helt annan dimension till de traditionella gruppträningsklasserna och är också en fantastisk motivationshöjare för alla deltagare.

Technogym-Group-Cycle-Connect-Consol

Traditionell gruppcykling

På traditionella gruppträningscyklar cyklar du utan att faktiskt veta vilket motstånd, hastighet, rpm (kadens) du har när du värmer upp, cyklar intervaller/distans eller varvar ner. Ungefär som att köra bil utan någon instrumentpanel. Det användaren har att gå på är sin egna dagsform och känsla, vilket tyvärr ofta gör att de flesta hamnar i någon slags bekvämlighetszon alternativt går ut allt för hårt. För den som velat följa och analysera sitt träningspass, tävla eller jämföra sig med tidigare resultat eller velat spara träningsdata digitalt, har traditionella gruppträningscyklar inte kunnat leverera på dessa punkter.

Pulsmätning

Cykling med pulsmätning har varit en stark trend under senare år och har bidragit till det ökade intresset för cykling som träningsform, men den har sina begränsningar. Framförallt är det en ibland något fördröjd responstid på snabba förändringar i intensitet som gör det svårt för cyklister att genomföra träningspass helt baserade på en viss pulsnivå. Dessutom kan yttre faktorer såsom temperatur, tidigare genomförd träning, kosthållning, återhämtning och höjd över havet påverka pulsnivån.

Men vad är egentligen watt?

Watt är ett mått på den effekt som behövs för att driva något, oavsett om det är en bil eller cykel. Så watt är den faktiska kraft du utvecklar när du trampar. Genom att träna regelbundet kommer du kunna få direkt feedback på om du faktiskt blir bättre och starkare genom att se hur wattvärdet förändras över tid. Ju högre siffra, desto starkare är du.

Vad är FTP?

Vanligtvis pratar man om vilken effekt per kg kroppsvikt man kan utveckla (W/kg). I samband med att man pratar watt så kommer man snabbt till begreppet FTP (Functional Threshold Power). Det är den maximala konstanta effekt cyklisten orkar hålla under en timme.

technogymGroupCycleMobile01

Med den mest utvecklade gruppträningscykeln på marknaden – Technogym Group Cycle Connect –  får användaren feedback på de viktigaste parametrarna i realtid. Cykeln visar watt, max watt, km/h, distans, rpm och genomsnittskadens (rpm), motstånd, puls, FTP och kaloriförbrukning. Helt plötsligt har användaren konkreta fakta att förhålla sig till och siffror att kämpa mot. Som extra krydda går det även utmärkt att spara träningsdatan digitalt för att, bland annat, hämta upp vid senare tillfälle och jämföra utveckling över tid.

 

Vad kan man mer träna med watt? Kika här.

 

 

Ladda ner affischen som får alla att lättare förstå olika intensitetszoner utifrån watt och puls. Affischen är ett färdigt original i formatet 50×70 cm klar att skicka på tryck.

Klicka på biden för att starta nedladdningen.

Relaterade produkter

TechnogymGroup Cycle - GROUP CYCLE

Läs mer