Events

En tillbakablick på Fitnessfestivalen 2018

TextNorberto Lacourt

FotoJessica Clarén, Norberto Lacourt

Fredagen – En festival i förändring

I vanlig ordning var vi på plats under Fitnessfestivalens tre dagar. Fredagen är dagen då branschen träffas för att utbyta erfarenheter, träffa befintliga kunder och förhoppningsvis skapa nya bekantskaper som leder till affärsrelationer. Fredagen har historiskt sätt varit dagen då alla leverantörer i branschen, likt en blå påfågeltupp som försöker påkalla honans uppmärksamhet genom att veckla ut sitt vackra fjädersläp, visar upp sina bästa produkter, format och tjänster.

För oss var årets upplaga av Fitnessfestivalen inte olik någon annan, vi gick ”all in”, som vi gör i de flesta sammanhang vi deltar i. Vår upplevelse av det s.k. affärsområdet i år, jämfört med andra år,  var att det kändes mycket glesare. Flera av våra kollegor saknades och många klubbägare och andra beslutsfattare lyste med sin frånvaro.
Dock lyckades Scandinavian Club Business Days, som arrangerades samtidigt i anslutning till affärsområdet, locka fler besökare än någonsin. Självklart var detta något vi varmt välkomnade eftersom vi dessutom placerade oss mycket nära entrén till den provisoriska föreläsningssalen.

Vårt mål denna fredag var att vara så goda värdar som möjligt genom att erbjuda mingel, lite snacks och dryck samt skön musik, trevlig atmosfär och givande samtal. Med facit i hand kan vi med stolthet säga att vi lyckades nå vårt mål och vill passa på att återigen tacka alla som gjorde oss sällskap under fredagskvällen och resten av helgen. Ni, våra kunder och samarbetspartners, är vårt bränsle.

Lördagen

Dagen som vi kallar för ”Brand-dagen” och där fokus ligger mer på  varumärkesbyggande mot konsumenter, en målgrupp som ses som allt viktigare tack vare den snabba tekniska utvecklingen, inte minst inom media. Denna grupp härliga individer är ju klubbägarnas (vår egen primära målgrupp) medlemmar och minst lika viktiga för oss, som för dem. Våra produkter och tjänster ska tilltala slutkonsumenten, annars finns det få anledningar till att investera i utrustning, digitala lösningar och  format av just oss, eller hur? Dessutom är vår viktigaste uppgift att tillhandahålla verktyg som gör att fler människor aktiverar sig fysiskt och förblir aktiva resten av livet. Vi verkar för att skapa en hälsosammare värld.

 

Söndagen

Vi är lite kluvna till den här dagen, den liksom ingår i köpet men tillför väldigt lite. Vi träffar förvisso fler människor än vi annars hade gjort under bara två dagar, men det är lite som att dricka blaskigt kaffe när du är riktigt kaffesugen. Det stillar begäret en stund men det är långt ifrån så tillfredställande som du hade hoppats på.

Våra tankar har studsat mellan att man ska stänga affärsområdet för allmänheten på söndagen, till att vi kanske ska vara självkritiska och borde engagerat oss mer, till att slutligen fundera på om inte Fitnessfestivalen borde lägga mer resurser på just den här dagen?

Hur det än har varit och hur det än blir framöver, kan vi konstatera att Fitnessfestivalen genomgår förändringar, inte bara genom att Ove Rytter lämnade över till Stockholmsmässan, utan också på grund av att allt har sin tid och plats. Marknaden förändras och tekniken går framåt, vilket skapar nya utmaningar och förutsättningar.

Vi är oerhört glada över att vi tog beslutet att delta i år och vill även passa på att tacka Fitnessfestivalens ledning, vår eventbyrå och leverantörer som har gett oss fina förutsättningar för ett lyckad festival 2018.