Artikel

Vi ger dig tipsen som gör dig till en bättre löpare

 

Solen tittar fram, du dammar av löparskorna som har legat längst in i garderoben och är redo för en ny löpsäsong.

Oavsett om du är en erfaren löpare eller nybörjare finns det olika saker vi motiveras av. Är det när tekniken är korrekt? Är det när du är mycket nära att nå ditt mål? Är det när du hittar flödet och kan springa i takt med musiken? Vad som än motiverar dig har vi skapat en lista med tips som hjälper dig att bli en bättre löpare. Ju bättre du blir på det du gör, desto större är chansen att du når ditt mål.

MYRUN är löpbandet som faktiskt hjälper dig att bli en bättre löpare. Även om många av oss hellre skulle ha sprungit utomhus varje dag, är tyvärr inte alltid så på grund av väder och andra omständigheter.
MYRUN har en alldeles egen app, MYRUN-appen, som ger dig feedback i realtid för att du ska bli en så bra löpare som möjligt. Du kan välja mellan otaliga träningsprogram för att hjälpa dig att nå ditt mål. MYRUN är tyst och har designats för att enkelt och naturligt passa i ditt hem. Allt du lär dig på bandet kan du enkelt applicera nästa gång du tränar utomhus.

Bli en bättre löpare med bättre löpteknik

MYRUN hjälper dig på vägen och efter varje träningspass förbättras och utvecklas din löpteknik. MYRUN ger dig i realtid återkoppling på din steglängd, antal steg per minut (kadens), rörelseomfång och hur mycket din kropp rör sig horisontellt och vertikalt. Allt för att träna dig till att bli en bättre, effektivare och mer erfaren löpare.

Stegfrekvens

Som sagt mäter MYRUN din stegfrekvens och ger dig snabb återkoppling så att du kan använda informationen för att förbättra din teknik.
Norska influencern och PTn Pia Seeberg har skrivit ett inlägg om exakt varför du borde vara uppmärksam på stegfrekvensen och skriver:
”Technogym MYRUN har lärt mig att 180 steg per minut är optimalt. Detta gör träningen mycket effektivare, då långa steg är tyngre för kroppen. När det gäller långa steg, sätter du ofta din fot lite för långt framför din kropp och skapar då en bromsande effekt. Enkelt förklarat betyder det att kraften du skapar går i motsatt riktning mot den du springer i. Med en snabbare stegfrekvens blir tekniken ofta bättre, du ”kastar inte bort” kraften, du använder automatiskt framfoten och vissa studier har visat att det är ett mildare sätt att springa på – det vill säga att risken för skador minskar.”
Läs hela artikeln här

Träningsprogram som hjälper dig att nå dina mål

Med MYRUN-appen kan du skapa ditt eget träningsprogram som passar just dig, oavsett om du är nybörjare eller tränar inför ett maraton. Självklart har MYRUN också otaliga förprogrammerade träningspass som hjälper dig i din träning. Allt är tillgängligt via MYRUN app.

MYRUN stöder också Zwift, för att du ytterligare ska få verktyg som hjälper till med kontinuiteten i din träning.

Ladda ner appen för iOS här
Ladda ner appen för Android här

Hitta flödet med rätt musik

Visste du att MYRUN känner igen rytmer och kan automatiskt söka efter musik i ditt musikbibliotek som passar din löpstil och kadens i realtid?
Det är vetenskapligt bevisat att rätt musik kan öka prestationen under träningen. Med MYRUM behöver du inte själv bläddra igenom alla spellistorna för att hitta passande musik, bandet gör det åt dig.

Mer info och pris på MYRUN finns här

Allmänna tips för att bli en bättre löpare

Variation

Löper du samma runda, på samma underlag i ungefär samma tempo varje gång, kan du räkna med att resultaten uteblir. Variation i både intensitet, terräng och takt ger ofta mer motivation och skapar bättre resultat än att köra samma pass gång på gång.

Målinriktad plan

Oavsett vad det är som motiverar dig, är det viktigt att sätta upp mål för dina träningspass. Hur häftigt är inte känslan av att ha lyckats förbättra tiden på en löprunda eller kunna springa längre? Vad sägs om att orka fler och snabbare backintervaller? Sätt upp mål, det kommer att hjälpa dig nå resultat.

Teknik

Den rätta tekniken för dig och din kropp kommer att påverka kvaliteten på din löpträning. Korrekt teknik kan också minimera skador och ge bättre känsla av kontroll. För att förbättra tekniken är det viktigt att tänka på stegfrekvens, stegets längd (kadens) och hållning. Det bästa är hög frekvens med korta steg och din kroppshållningen bör vara lätt framåtlutad.

Tillsammans eller ensam

Vissa gillar att springa själva utan yttre stimulans från varken musik eller sällskap. Många ser löpning som någon slags meditation. Andra gillar att löpträna tillsammans med andra likasinnade och kan helt enkelt inte träna utan musik i lurarna . Hitta det som funkar för just dig, det viktigaste är att träningen blir av, är roligt och du känner dig pepp.

Före och efter löpträningen

Värm upp i lugnt tempo 10-15 minuter, du kan till exempel börja öka takten successivt strax innan du är redo för det faktiska träningspasset. När träningspasset är slut kan du avsluta med aktiv nedvarvning och ”jogga ner” efter ett intensivt pass. Återhämtning är också nödvändig och viktig för att bli den bästa möjliga löparen du kan bli. När kroppen får vila under återhämtningsfasen bygger den också upp sig för att klara av nya utmaningar. Återhämtning gör dig starkare helt enkelt.

Köp din MYRUN direkt i vår nya webbshop