Artikel

Sverige bäst i Europa på att träna på gym

TextNorberto Lacourt

Varje år publicerar EuropeActive och Deloitte i samarbete med bl.a. Technogym en rapport om den Europeiska träningsmarknaden. Rapporten för 2018 presenterades för ett par månader sedan. Här är en summering av marknadens närvarande status.

”En sammanlagd ökning på 4,6% i antalet träningscenter över hela Europa bidrog till marknadsökningen under 2018”

  • De europeiska gymmedlemskapen ökade med 3,4% till 62,2 miljoner 2018 jämfört med 2017
  • Totala intäkter för gymmen var 27,2 miljarder € (+ 3,4% i fasta valutakurser men endast blygsamma 1,2% medräknat negativa valutaväxlingar från länder som Turkiet, Sverige, Ukraina, UK, Norge, m.fl.)
  • Topp 30 av europeiska gymoperatörer står för 15,4 miljoner medlemmar, vilket motsvarar 24,8% av alla medlemskap
  • De topp 10 operatörerna ökade sina intäkter med 8,1% till 3,3 miljarder €
  • Fusions- och förvärvsverksamheten var mycket högre än tidigare år med hela 24 transaktioner, högsta någonsin, på operatörsmarknaden.

Enligt studien,  fortsatte den europeiska träningsmarknaden att växa under 2018 och det totala antalet hälso -och fitnessklubbmedlemmarna ökade med 4,6% till närmare 62 miljoner. Tillväxten fortsätter att drivas främst av låg-kostnad-segmentet, ex. Basic-Fit & MacFit, samt ett ökande antal specialiserade boutiquegym och studios.

Tyskland behåller sin topplacering på den europeiska marknaden

Med 11,1 miljoner medlemmar behöll Tyskland sin position som det land med den högsta andelen medlemskap. Storbritannien (9,9 miljoner), Frankrike (6 miljoner), Italien (5,5 miljoner ) och Spanien (5,3 miljoner) rankas också bland topp fem marknader i Europa när det gäller medlemskap. Dessa fem länders sammanlagda marknadsandel är 65% av den totala europeiska marknaden.

Topp 5 europeiska gymmarknader utifrån omsättning

Placering Land OMSÄTTNING Miljoner € marknadsandel
1 Tyskland 5 330 + 20%
2 Storbritannien 5 254 + 19%
3 Frankrike 2 556 + 9%
4 Italien 2 304 + 8%
5 Spanien 2 291 + 8%

Källor: EuropeActive / Deloitte

 

När det gäller marknadspenetration rankas Sverige fortfarande högst med 21,6% av den totala befolkningen. Ett annat land med hög penetration är Nederländerna med 17,1%. Sverige halkar ner på marknadsandelsrankningen till plats nr. 10 med 3% marknadsandelar. På plats nr. nio seglar Turkiet förbi med något högre andel men endast 2,6% penetration. Turkiet ses härmed fortfarande som en marknad med enorm potential.

Världens största marknad

Med 27,2 miljarder € i intäkter under 2018, rankas Europa fortfarande som världens största hälso -och fitnessmarknad, före USA (estimerat 26,6 miljarder € 2018). Gapet till USA verkar dock minska för varje år och frågan är om 2019 blir året då USA går om Europa?

Största operatörerna i Europa

Mcfit Global Group (1,95 miljoner medlemmar), Basic-Fit (1,84 miljoner) och Pure Gym (1,02 miljoner) var återigen de ledande operatörerna utifrån antal medlemskap.

David Lloyd Leisure (miljoner € 545), Basic-Fit (miljoner € 402) och Migros Group (miljoner € 383) var högst upp på den europeiska intäktsrankingen. Vi ser även att SATS GROUP (miljoner € 339) stå sig riktigt starkt i konkurrensen, trots marknader (Sverige, Norge, Finland och Danmark) med relativt få invånare. Virgin Active (miljoner € 309) har fortsatt minska i både omsättning och marknadsandelar.

Topp 5 europeiska gymoperatörer utifrån medlemskap och intäkter

Rankning av medlemskap Ranking av intäkter
Placering Operatör Medlemskap Placering Operatör Intäkter
(€ m)

1

Mcfit global Group 1 950 000 1 David Lloyd Leisure 545
2 Basic-Fit 1 840 000 2

basic-fit

402

3 pure gym

1 012 000

3

Migros Group

383

4 the gym group 724 000

4

Mcfit global group

355

5 Clever Fit 720 000 5 SATS Group 339
8 SATS group 568 000

Källor: EuropeActive / Deloitte

Stora skillnader mellan olika länder

Medan Sverige domineras av flera stora kedjor som SATS, Fitness24Seven, Nordic Wellness och Friskis & Svettis, domineras Danska och Belgiska marknaden av en stor kedja i resp. land. Fitness World i Danmark och Basic-Fit i Belgien. I kontrast till den beskrivna utvecklingen i nämnda länder, är läget en helt annan i Italien, där marknaden är väldigt fragmenterad med ett stort antal små självständiga operatörer.

Viktiga faktorer för vidare tillväxt

  • Ökad disponibel inkomst
  • Framväxten av mobilapplikationer, wearables och onlineträning
  • Ökad aktivitetsnivå bland befolkningen
  • Affärsmodeller som erbjuder öppenhet och flexibilitet för konsumenten
  • Boutique-koncept utvecklar marknaden och ger fler alternativ till konsumenterna
  • Ett ökande antal träningscentermedlemmar är aktiva i andra aktiviteter, såsom utomhusaktiviteter
Kontakta oss

Norberto Lacourt

Marketing Specialist

070-993 93 24