Artikel

Digital träning – Ge dina medlemmar möjligheten att träna var de än befinner sig

Kontakta oss
Sebastian Östman

Sebastian Östman

Digital Solution Specialist

+46 (0) 707 71 22 07

Tre aktörer som har lyckats med online-träning under pandemin

Varför erbjuda digital träning? Och hur gör du det bäst? 

Som en effekt av pandemin har träningsutbudet online ökat rejält det senaste året. Att kunna erbjuda digitala träningskurser är ett utmärkt sätt att nå ut till befintliga medlemmar när de av olika skäl inte kan eller vill delta fysiskt på gruppträningsklasser på gymmet. Flera aktörer har hakat på den digitala träningstrenden och säljer virtuell träning som aldrig förr. Många av våra nordiska grannar har antingen varit tvungna att stänga ned sina gym helt och hållet eller haft väldigt strikta restriktioner, vilket har ställt krav på nytänkande och att kunna erbjuda sina medlemmar digital träning istället. En av våra kunder som har lyckats med detta är Family Akropolis i Drammen, Norge.

 

En tredjedel av Family Sports Club Akropolis medlemmar tränar numera online 

Det är ingen hemlighet att de strikta begränsningarna har varit utmanande för gymmen. Family Sports Club Akropolis i Norge var snabba med att erbjuda digital träning när nedstängningarna i landet var ett faktum. Kathrine Grønstein, ansvarig för premiumutbudet Skill Line-zonen på Akropolis, uppskattar att upp till en tredjedel av medlemmarna nu använder det digitala träningsutbudet. När träningscentret öppnade upp igen under en sexveckorsperiod från februari till mars tidigare i år valde ändå flera medlemmar att fortsätta med online-lösningen. Kathrine säger:

”Det har helt klart varit ett utmanande år, som för alla gym, men feedbacken från medlemmarna är uteslutande positiv. Först undrade vi om detta var något som bara den ”yngre generationen” skulle driva på, men vi har också en stor andel av 60+ som använder online-utbudet. Detta visar i sin tur att Stream från Technogym är lätt för alla att använda. När det var dags för nästa nedstängning sa en nöjd medlem:”

”Tack vare utbudet på MyWellness och live-streamade träningspass går det faktiskt riktigt bra. Samba-lektioner hemma i ulltofflorna rekommenderas starkt, du slipper ombyte och behöver inte ens lämna huset. Praktiskt!”

– Tove Blåmåli 76 år, medlem hos Akropolis

Akropolis erbjuder gruppträningsklasser online både Live och On Demand till alla sina medlemmar. För medlemmar med medlemskap i premiumzonen erbjuder Akropolis sina egna premium bootcamp-timmar med en PT. Centret investerade i en egen premiumzon under 2019 för att öka intäkterna för de befintliga medlemmarna. Läs mer om Skill Performance-zonen hos Akropolis.

Stor variation i träningsutbudet 

Family Akropolis erbjuder live-klasser där medlemmar kan anmäla sig till allt från samba, bootcamp, yoga, mamma– och barnklasser. Katrine på Akropolis säger att onlineutbudet är något de vill utforska året ut, oavsett vad som händer med restriktionerna. Hon tror att det kan vara rätt väg att gå och Katrine inspireras av andra stora kedjor som också satsar det digitala. På så sätt kan medlemmar vara aktiva oavsett om de befinner sig på landstället eller i stan.

En värld i förändring

Över hela världen har olika träningscenters tvingats anpassa sin verksamhet efter strikta restriktioner och nedstängningar. För att klara av att behålla sina medlemmar har flera behövt vara snabba med att implementera en digital strategi. Två som verkligen har lyckats med detta är CV Life och Newcastle University i England. 

Denis Murphy, Participation & Event Manager på Newcastle University förstod att en digital lösning var enda vägen framåt och ville kunna erbjuda sina medlemmar ett digitalt träningsutbud, samlat på ett och samma ställe. De valde MyWellness grund av appens uppbyggnad i form av one-stop-shop” och möjligheten att kunna göra allt via en enda app.

Chris Panter, Senior Manager Health and Fitness på CV Life säger att de alltid har använt MyWellness för att kommunicera med sina medlemmar, men när pandemin och nedstängningen var ett faktum var de snabba på att även utnyttja appens Live och On Demand-funktioner som visade sig vara väldigt klokt val. MyWellness har hjälpt CV Life att behålla den personliga och nära kontakten med sina medlemmar och möta deras nya behov som uppstått på grund av pandemin.

 

Foto av  Karolina Grabowska/Pexels

MyWellness Stream – vad är det och hur kan ditt träningscenter bäst utnyttja det?

MyWellness från Technogym är en plattform och app för gym, instruktörer och personliga tränare som arbetar inom träning och hälsa. Via plattformen kan träningscentret ansluta till en tjänst som heter Stream. Här kan träningscentret erbjuda träningsupplevelser online till sina medlemmar, när som helst och var som helst. Medlemmarna loggar in och får tillgång till sina favoritgruppträningsklasser, Live eller On Demand. Med hjälp av Stream kan du motivera och engagera medlemmar till fysisk aktivitet under sommarmånaderna när det vanligtvis är lägre aktivitet på träningscentret.

 

Hur fortsätter vi härnäst?

Även om restriktionerna lättar framöver finns det fortfarande goda anledningar till att utöka träningsutbudet online. Många frågor återstår i efterdyningarna av denna pandemi, som ännu inte är över. Kommer medlemmar känna sig trygga när vi återgår till fulla gruppträningar? Återvänder de till samma träningsrutiner som de hade före covid-19? Vissa föredrar den nya digitala träningsformen och kommer troligtvis fortsätta med detta. Genom att erbjuda sina medlemmar en genomgång av MyWellness-appen kan fler få förstå hur appen fungerar och börja utnyttja den mer. Många som redan har testat appen visar sig använda den mer frekvent och upptäcker fler funktioner sedan tidigare. Läs vår tidigare artikel om hur träningsbranschen har påverkats sedan coronavirusets utbrott.

Vill du veta mer? Läs mer om Stream och MyWellness här. Tveka inte att kontakta oss via formuläret nedan om du har några frågor!