Artikel

Träna med Niclas Wahlgren och Technogym Bench

FotoCaroline Wallander

Kontakta oss

Niclas Wahlgren älskar att träna. Hemma har en Technogym Bench för att på ett enkelt sätt kunna få in träningen i vardagen. Vi har träffat honom och tagit reda på vilka favoritövningar han har.

Niclas Wahlgren har många järn i elden och är ständigt aktuell i nya projekt. Han är programledare på radio, skådespelare, artist och dessutom personlig tränare. Träningen har alltid varit viktig för Niclas för att må bra och för att orka hålla det tempo han gör.

Hans aktiva livsstil och hans intresse för träning ledde till att han för en tid sedan satt sig i skolbänken igen och utbildade sig till personlig tränare. Han ville lära sig mer om kroppen och dessutom kunna hjälpa andra att nå sina träningsmål.

Hemmagymmet som Niclas använder flitigt, både för sin egen träning och till kunder, består bl.a. en Technogym MYRUN och en Technogym BENCH. Vi besökte honom och bad honom visa vilka favoritövningar han hade. Dagen vi besökte Niclas var det bra väder, och eftersom bänken enkelt kan flyttas med hjälp av dolda hjul så blev det ett härligt pass ute i friska luften.

Relaterade produkter
Technogym Bench träningsstation

TechnogymTechnogym Bench träningsstation

Läs mer

Niclas 8 favoritövningar:

Värm upp ordentligt innan du börjar träna, t.ex. genom att springa 10 minuter i lugnt tempo på ett löpband.
Ett generellt tips är även att tänka på vilken muskel det är du tränar, det brukar vara lättare att känna kontakt med med den muskeln då.

1. Step up.
Börja stående framför bänken.
Sätt upp ena foten på bänken, och tryck med det främre benet dig upp till stående på bänken.
Sänk sakna ner och byt fot.
Gör 8 repetitioner på varje ben x 3 set.

2. Bulgarien split squat /lounges

Ta ett stort steg fram med höger fot och sätt upp vänster fot på bänken.
Håll en hantel i vänster hand för att skapa mer obalans och på så sätt arbeta ännu mer med core-muskelaturen.
Böj långsamt på höger knä och tryck dig sen upp igen med det främre benet. Hela höger fot ska vara i marken under hela rörelsen. Tänk på att foten på bänken vilar och endast hjälper till att hålla balansen.
Byt ståben och ta hanteln i höger hand för att upprepa andra sidan.
Ju mer framåtlutad du är ju mer tar övningen i rumpmuskelaturen, håller du dig mer upprätt är det mer framsida lår som jobbar.
Gör 8 repetitioner på varje ben x 3 set.

3. Bröstpress
Starta liggande på rygg på bänken.
Ta en hantel i varje hand och håll dessa i brösthöjd.
Pressa rakt upp tills armbåden är rak, tänk på att inte översträcka i armbågslederna.
Sänk sakta tillbaka till startläget.
Tänk på att aktivera coremuskelaturen under hela övningen.
Gör 8 repetitioner x 3 set.

4. Tricepspress
Starta liggande på rygg på bänken.
Ta en hantel i varje hand och starta med armbågarna i stäckt läge.
Böj långsamt armbågarna och för hantlarna i riktning mot pannan.
Stäck i armbågsleden så att du kommer till startläget igen
Tänk på att aktivera coremuskelaturen under hela övningen.
Gör 8 repetitioner x 3 set.

5. Biceps curls
Starta sittande på bänken.
Ta en hantel i ena handen.
Böj armbågen och lyft hantel i riktning mot axeln.
Sänk långsamt tillbaka till startläget.
Byt arm och upprepa övningen igen på motsatt sida.
Gör 8 repetitioner på varje arm x 3 set.

6. Arnoldpress
Starta sittande på bänken.
Ha en hantel i varje hand. Starta med böjda armbågar och handplattorna pekande mot dig.
Sträck armarna rakt upp samtidigt som du vrider handleden och i slutpositionen har handflatorna riktade bort från dig.
Sänk långsamt tillbaka till startpositionen.
Gör 8 repetitioner x 3 set.

7. Magövning
Starta sittande på bänken med knäna böjda. Håll i kanten på bänken.
Sträck långsamt ut benen till rakt läge och böj sedan knäna igen för att komma till startpositionen.
Gör 8 repetitioner x 3 set.

8. Raka axellyft
Stå framför kortsidan på bänken och fäst önskad powerband i bänken.
Starta med att hålla ett handtag i varje hand med armbågarna stäckta.
Lyft raka armar tills de är horisontella med golvet. Sänk långsamt tillbaka till startposition.
Gör 8 repetitioner x 3 set.

Niclas Wahlgern – TG bench

“Technogym Bench är ett perfekt ”mini-gym” för hemmet! Den är snygg, tar upp en liten yta och det är alltid ordning och reda eftersom träningsredskapen förvaras i bänken. Träningsmässigt erbjuder den ett enormt utbud av övningar, allt från step-up till olika typer av pressar och curls. När passet är över kan du t.o.m. ta en välförtjänt vila på bänken.”

Niclas Wahlgren
Skådespelare, Artist och Personlig Tränare