Artikel

En pratstund med Technogyms grundare Nerio Alessandri

När Nerio Alessandri besökte oss i somras visste vi att han hade ett extremt tajt schema, men som tur var, fick vi fem minuter med honom.

Om Nerios historia, besök i Sverige och Technogyms bakgrund kan du läsa här, i en tidigare artikel vi har skrivit.
Kolla på videon och kommentera gärna i kommentarsfältet direkt i vår Youtubekanal.

Digitalisering, utmaningar, möjligheter och trender.

Självklart pratar han en hel del om Technogyms vision och mission. Det är ofrånkomligt av en man vars kall i livet har varit att bygga upp ett av de, om inte det starkaste varumärket för träningsmaskiner och träningsutrustning. Det är också tydligt att Technogym fokuserar på ständig innovation och redan nu har siktet inställt på framtiden.

Här är en sammanfattning av vad han menar är kritiskt för att lyckas med sin verksamhet.

Digitalisering

Se till att implementera ett digitalt system som inte bara hjälper dig att hålla koll på dina kunder, betalningar, schemaläggning, mm. Utan också används av medlemmarna för att själva registrera sin träning utanför träningsanläggningens fyra väggar. Ett digitalt ekosystem som ger de inspiration, skräddarsydda träningsprogram, tips och ett forum för att hålla kontakten med sina tränare och communityn i gymmet.

Utmaningar

Gymkunderna idag förväntar sig upplevelser och något som skapar tillhörighet. Upplevelser handlar inte endast om vilken typ av utrustning en erbjuder, utan om hela inramningen, inredning, bild, ljud och ljus. Ett träningsformat med en tydlig identitet och snygg paketering. Tränarens roll är fortfarande viktig och ju bättre tränare, desto bättre upplevelse. Format är ett utmärkt sätt att skapa upplevelser i gymmet, ett s.k. ”shop in shop” approach. Dagens konsumenter har andra köpbeteenden tack vare teknologiska utvecklingen. De förväntar sig frihet att välja, flexibilitet och friktionsfria kontaktpunkter med sin leverantör. Allt detta sammantaget gör att vi måste utvecklas och hänga med, risken är annars att de snabbt väljer att hitta någon annan som uppfyller deras förväntan.

Möjligheter

Fler och fler människor världen över lider av sjukdomar orsakade av en allt mer stillasittande livsstil. Detta ger förstås enorma affärsmöjligheter i en global skala. Vad är och kommer att bli gymmets roll i framtiden? Hur ser vi till att kunderna håller sig friska, når sina mål och återkommer dag efter dag? Här spelar tekonologin en stor och viktig roll, den möjliggör att vi kan stärka relationer och vara kundens wellness-leverantör 24/7. Barriärerna som gymmets fyra väggar tidigare skapat suddas ut och plötsligt kan vem som helst erbjuda tjänster och produkter utan geografiskt fysiska begränsningar.

Trender

Det har inte undgått någon att boutique studios har varit på allas läppar senaste åren. Det är detta segment som har drivit utvecklingen i branschen och så kommer nog att vara en tid framöver, men vi ser en liten avmattning. Det beror nog på att vilken kedja eller traditionellt gym som helst idag kan erbjuda liknande upplevelser tack vare att vissa träningsutrustningsleverantörer, med Technogym i spetsen, kan hjälpa till med affärsutvecklingen via genomtänkta och beprövade träningsformat.
Flera av de traditionella träningsanläggningar kommer att anamma ”shop in shop” konceptet för att bemöta de nya konsumenternas beteendemönster.

Har du frågor, synpunkter eller bara nyfiken? Kontakta oss.

Kontakta oss

Marko Fjällstedt

Sales Manager

+46 (0)709 71 21 78