Artikel

Håll dig i form under hela skidsäsongen

TextNorberto Lacourt

Alltid trött halvvägs in på skidsemestern?

Svaret ligger i att förbereda din kropp under veckorna fram till din resa, det kommer inte bara att förbättra din prestation och minska risken för skador och fall. Det kommer även att ge dig goda förutsättningar för en bra återhämtning, så att du snabbt kan komma igång med dina ”vanliga” träningsrutiner när semestern väl är över.

Photo by Joan Oger

Grenspecifik träning

Träning specifikt för aktiviteten du tänker utöva under en begränsad tid är viktigt eftersom vintersport kräver rörelse på annat sätt än du är van vid när du tränar hemma. Träning är nyckeln för att fullt ut kunna njuta av dina favoritaktiviteter. Desto viktigare är det om du har planerat att besöka några av de större  skidorterna, då många ligger på hög höjd och det är ganska krävande och ansträngande att vara i backarna hela dagarna.
Eftersom du är på semester är syftet att njuta utan att begränsas av ansträngningarna, sådant som dålig kondition och värkande muskler och leder kan vara riktiga glädjedödare.

Vi har pratat med f.d. freestylestjärnan- och alpinåkaren Jon Olsson Delér som delar med sig av sina 5 bästa övningar och tips för att maxa formen inför skidåkningen:

  1. Gå långa promenader i backe med barnvagn. Haha… grym rumpträning! Funkar självklart fint utan barnvagn, men promenader i allmänhet tycker jag är en grymt bra bas i all träning.
  2. Benböj – Min absoluta favoritövning som tränar hela kroppen. Ett bra tips är att inte gå på för tungt, gör rätt istället!
  3. Ro – Magiskt bra konditionsövning som ger helkroppsträning!
  4. Skillmill – Få saker som påminner mer om ett långt åk än intervaller på Skillmill. Koordination + uthållighet i ett!
  5. Paddle eller andra roliga aktiviteter som är jobbiga men kräver snabbhet!
    Relaterade produkter
    Technogym SKILLMILL™ – med multifunktion i fokus

    TechnogymSKILL LINE - Technogym SKILLMILL™ – med multifunktion i fokus

    Läs mer

    Relaterade produkter
    SKILLROW™

    TechnogymSKILL LINE - SKILLROW™

    Läs mer
Kontakta oss
Marko Fjällstedt

Marko Fjällstedt

Sales Manager

+46 (0)709 71 21 78

Hur kan du som driver träningsverksamhet hjälpa dina kunder att njuta fullt ut av skidsäsongen?

Jobba smart, kommunicera digitalt.
Öka dina medlemmars engagemang och skapa resultat.

För dig som driver träningsanläggning finns det självklart en mängd olika möjligheter att förbereda dina medlemmar inför skidsäsongen. Men du kan också att tipsa dina medlemmar om relevant träning under skidsemestern för att de ska få ut maximalt av sin upplevelse.Genom Mywellness och applikationen Prescribe kan du skapa både individuella och generella träningsprogram. De som redan idag tränar exempelvis med en PT, kan få sina program skickade till sig direkt i mywellnessappen. För er som önskar att skapa ”veckans skidsäsongsträning,” kan göra det och samtidigt dela det öppet med alla medlemmar. Ett tips är att skapa träningsprogram som inte kräver specifik utrustning, då kan alla era medlemmar ta del av dem direkt i appen och genomföra träningen när som helt, var som helst.

För alla som driver gym är det extremt värdefullt att vara källan till kunskap, inspiration och motivation även under tiden medlemmarna inte befinner sig inom anläggningens fyra väggar. På så sätt skapar vi ”retention”, lojalitet och resultat.