Digitala lösningar

Håll igång träningen under utmanande tider

TextTobias Ekvall

FotoTobias Ekvall

Utmaningar med att få till träningen?

Trots att vi just nu lever under extraordinära restriktioner och ovisshet, kan det ibland vara svårt nog att få till träningen även under “normala tillstånd”. Därför har vi valt att försöka hjälpa dig med tips på hur du ska få till träningen oavsett situation (nästan):

  1. Det första vi tycker du ska göra är att fråga ditt gym om de använder en digital plattform, exempelvis Technogym Mywellness, för att dela program, övningar och utmaningar på distans med sina medlemmar. Technogym Mywellness är den perfekta digitala plattformen för både gymägare och medlemmar.
  2. Kolla in Technogyms nya kostnadsfria app TWellness. TWellness Coaching från Technogym är en kostnadsfri träningsapp för träning i hemmet. Den nedladdningsbara applikationen för din telefon ger dig dagliga träningspass och tips för en hälsosam livsstil.
  3. Nedan följer många tips på olika övningar du kan göra hemma. Förutom att ge dig tips på enkla övningar, vill vi ge dig några roliga utmaningar att utföra. Kom ihåg, det är bara fantasin och motivationen som sätter gränserna. Vänta inte på “bättre väder”, starta nu!

Om du bor i Sverige, är frisk och är noggrann med att följa alla riktlinjer, uppmuntrar vi dig att behålla ditt gymmedlemskap. Besök gymmet och stötta din klubb.

Tobias Ekvall från SAFE Education & The Academy  hoppar rep i sällskap av Ben-jamin

Tobias kör snabba höga knän

Hopprep – tillbaka till skolgården

Hopprepsträning kräver oftast lite takhöjd och grannar som är redo att tumma på sin ljudkänslighet i tider som dessa. Har du ok på båda, kan du se fram emot träning som trimmar spänsten, flåset och koordinationen.
Innan tekniken sitter blir träningen lite svajig, men med tiden blir hopprep en träningsform som du kan utföra både lågintensivt och högintensivt. Variera enkla jämfota hopp, varannan fot, höga knän och det avancerade dubbelhoppet.

Sätt sedan delmål i form av 50, 100, 300, 500, 1000 hopp i rad. Fira dina segrar!

Dipsarmhävningar mot stolsitsen

Mycket utmanande armhävningar

Dips

Stolen – Den mångsidiga träningsmaskinen

Ställ stolen med ryggen mot en vägg och gör dig redo för ett tufft träningspass. Med handflatorna på sätet kan du göra dips med varierande motstånd beroende på hur långt du går ut med benen.
Gör en helvändning med magen mot sitsen och gör armhävningar. Har du styrkan sätter du fötterna på stolsitsen och gör lutande armhävningar åt andra hållet. Se till att behålla bålstabiliteten i samtliga övningar.
Lägg foten på stolen med ryggen mot och gör utfall. Se till det främre benet är i 90 grader, gå rakt ner med det bakre benet och håll ryggen rak.

Vilka fler övningar kan du komma på?

Death by burpees

Här kommer en utmaning som du knappast gör på daglig basis, utan är mer en utmaning som du max utför en gång i veckan. Upplägget ser ut enligt följande:

Minut 1 gör du 1 burpee och vilar till minut 2

Minut 2 gör du 2 burpees och vilar till minut 3

Minut 3 gör du 3 burpees och vilar till minut 4

… och så vidare tills du inte klarar av fler.

Med andra ord blir vilan vilseledande lång den första minuten, varpå den krymper för varje minut.  Stålsätt dig och se till att vara fräsch i kroppen för denna roliga och tuffa utmaning.

Teknik: Hoppa ned till en armhävningsposition, ta dig ned till golvet via en smal armhävning med bröstet i golvet, upp till armhävningsposition igen och låt sedan benen hoppa in till händerna för att till sist göra ett upphopp.

Glöm inte benen!

Den enklaste och en av de mest effektiva benövningarna är knäböj och kommer i en mängd olika variationer.
Klassisk knäböj sker med rak rygg och sätet bak. Har du ingen skivstång hemma men är i behov av extra tyngd kan du testat att hålla en trave böcker eller liknande över bröstet.

För att addera plyometrisk träning skjuter du ifrån med ett hopp från att du är i böjt läge. Se till att landa kontrollerat och inte för hårt för att motverka belastningsskador.

Sumoböj, med rejält avstånd mellan benen, ger extra styrka i sätesmusklen och förbättrar rörligheten i höften på samma gång.

Relaterade produkter
SKILLTOOLS

TechnogymSKILL LINE - SKILLTOOLS

Läs mer
Kontakta oss
Sebastian Östman

Sebastian Östman

Digital Solution Specialist

+46 (0) 707 71 22 07