Artikel

Ta vara på dig själv – Hitta balansen mellan aktivitet, kosthållning och vila

Kontakta oss
Erica Åkerlund

Erica Åkerlund

Home Sales Specialist

+46 (0)709 71 21 72

En önskan om ett långt och sunt liv står högt upp på önskelistan hos många men vi hör allt fler som säger ”att de skulle önska att dygnet hade några extra timmar” då vardagen inte alltid räcker till. Stress är i utgångspunkten naturlig och sunt under förutsättning att du klarar av att hitta vilopuls mellan slagen (menar forskare). Klarar du inte av att komma ned i puls mellan stressen kan stress bli farligt och hälsobesvären kan slå sig fram. Att hålla dig aktiv och äta bra samt att koppla av och vila kan bidra till att hålla stressen till en minimum och hjälpa dig i vardagen. Börja med att ta vara på dig själv för din egen hälsa och välbefinnande. Vilka aktiviteter som passar dig är individuellt men vi har gjort en lista med fyra tips till vad du kan göra för ditt eget välbefinnande.

Technogym

Är regelbunden aktivitet, tillräckligt med vila och en näringsrik kost, nyckeln till evig ungdom och bättre hälsa?

Frigör tid till rörelse och aktivitet

Det kan låta banalt men att vara aktiv är avgörande för att hålla dig i form. Desto mer du tränar, desto mer motiverad kommer du att bli till att träna mer och hålla det i gång. Ju längre tiden går mellan träningspassen, desto tyngre blir det att motivera dig till att träna.

Tidstjuvar? Kläm in korta träningspass när du kan. Gå en promenad efter lunchen, välj trapporna istället för hissen, cykla eller gå till jobbet eller ta en härlig kvällspromenad. Regelbunden fysisk aktivitet förebygger skador och är viktig för att upprätthålla en bra hälsa, livskvalitet och överskott i vardagen.

Aktivitet ger positiva vibbar genom hela livet, och det är aldrig försent att börja. Små grepp i vardagen kan ha stora betydelser i det långa loppet. Det rekommenderas att vara i måttlig till hög aktivitet minst 30 minuter om dagen (vuxna) och optimal hälsoeffekt uppnås sannolikt genom att kombinera minst 75 minuter högintensiv aktivitet och 150 minuter måttlig aktivitet varje vecka (info från Helsenorge). Sätt av tid i kalendern till att vara aktiv, antingen före, under eller efter arbetsdagen. Idag erbjuder också många företag träningsrum på arbetsplatsen eller ett betalt medlemskap på ett träningscenter.

Vi levererar kompletta träningslösningar och kan hjälpa din arbetsplats med träningsutrustning som kan bidra till en mer aktiv arbetsvardag.

Technogym kinesis

 

Träning hemma

I en hektisk vardag eller särskilt nu när höstmörkret och kylan kryper fram kan det vara mindre frestande att ta sig ut genom dörren från det varma hemmet. Då kan det vara toppen och inte minst komfortabelt att träna hemma. Gillar du att springa?

Ett löpband som MYRUN kan göra startsträckan lite kortare. Har du mindre plats i huset är det inte mycket utrustning som behövs. Med en träningskit, Kettlebells, ett par hantlar, Wellnessball och en träningsmatta kommer du långt på vägen. Kombinera gärna dina träningspass på träningscentret med några pass hemma så är mycket av jobbet gjort.

Relaterade produkter
Myrun

TechnogymMYRUN - Myrun

Läs mer
trening ta vare på deg selv

Löpbandet MyRun är utsett till bäst i test vid flera tillfällen och är ett löpband som faktiskt hjälper dig att bli en bättre löpare

Sund och näringsrik mat ger mer energi

Det är kanske inte är en hemlighet, men äter du bättre är hälsan bättre. Hälsa, aktivitet och näring går hand i hand. Vad just du bör äta beror på flera olika faktorer som kön, ålder, hur aktiv du är osv. Men några generella tips är att sammansätta en balanserad måltid. Välj kolhydrater, proteiner och fetter, och ja, fetter är också viktigt. Då pratar vi om omega-3 och omättade fetter. Hur frestande är det inte med ett gäng färgglada färger på tallriken?

Vad vi äter har stor inverkan på humör och prestationer. Technogym har flera bra artiklar på vad du bör fokusera på för näring beroende på vilken aktivitet du utövar. Se fler av Technogyms kosttips.

nutrition technogym valentines day

 

Kontakta oss
Erica Åkerlund

Erica Åkerlund

Home Sales Specialist

+46 (0)709 71 21 72

Att önska att känna sig bättre när du redan har det bra är ett nödvändigt val för att förbättra vår närmsta framtid. Låt kroppen vila, även om människokroppen är den perfekta maskinen så behöver den vila. Särskilt efter intensiv träning eller perioder med hög stressnivå.
Semestrar och lugna helger ger oss precis denna möjlighet, det är upp till oss att utnyttja det och med det kommer också musklerna tacka dig.