Artikel

Planera och starta gym

Kontakta oss
Försäljning

Layoutdesignens roll för en lyckad anläggning

Traditionellt har gym och träningscenter inte betraktat layout som en integrerad del av lanseringen av en anläggning. De snabba marknadsförändringarna och ökad konkurrens, samt konsumenternas krav har sett ett starkare fokus på design och zoner. Dessutom har tillväxten av boutiqueanläggningar lagt fokus på inredningsdesign och att skapa attraktiva miljöer, vilket ger möjlighet att fokusera på design och zoner för anläggningar som tillgodoser olika träningsmål och behov.

Chris Wright är VD för Fitness Space, fitnessanläggningar baserade på tydligt definierade zoner. Han har sett med egna ögon hur fokus på layout har en positiv effekt på medlemsresan – och därmed på medlemsantal och avkastning per capita.
Layout verkar vara en förlorad konst i vår bransch, berättade han. På Fitness Space blir layouten för våra gym en del av medlemsresan. Och det har en otrolig inverkan på hur medlemmarna känner för att vara här.

Är ditt gym yteffektiviserat?

Att maximera anläggningen ur medlemmens synvinkel kan innebära mindre utrustning och mer öppet utrymme än en traditionell installation. Men det här medlemsorienterade tillvägagångssättet leder snart till bättre resultat för medlemmarna och ett mer framgångsrikt gym.
Vad får medlemmarna att komma till ett gym? Det är inte utrustningen. Det är de resultat de uppnår genom att vara där.

”Du kan inte mäta lönsamheten i ditt gym med hur mycket utrustning det finns per kvadratmeter, säger Chris. Att ta ett steg tillbaka och utforma en mindre rörig anläggning skapar en tydligare resa för medlemmen. De kommer att se det från den minut de går in genom dörren, kanske innan de ens har registrerat sig. Ett ”zonindelat” gym är estetiskt tilltalande, minskar otrygghet och tar bort förvirring. Alla dessa saker påverkar lönsamheten.”

Förvirring håller medlemmarna borta

Klarhet, ett tydligt syfte och brist på förvirring hjälper medlemmarna att känna sig självsäkra i gymmet, kunna fortsätta med träningen och göra framsteg.
Layout spelar en stor roll i engagemang och retention. En ordentligt utformad anläggning med distinkta zoner sätter tillbaka ansvaret på medlemmen. De har ett program och vet att varje del av deras gym passar in i deras plan. De vet vad de ska göra, var de ska göra det, och de är trygga i att komma in och komma igång med ett lyckat träningspass.

Hur träningsrum ”zoning” förvandlar layout till vinst

Men hur exakt översätts layout till vinst? Chris berättade för oss hur Fitness Space har skapat en affärsmodell genom att planera gymgolvet.
När en medlem har en tydlig resa genom gymupplevelsen är de mycket engagerade och vill snart ha snabbare resultat, förklarade han. De är beredda att fråga om personlig träning, klasser eller annan typ av träning. Retention och avkastning per medlem ökar, bara genom att medlemmen känner sig hemma och förstår varför de är på anläggningen.

Att maximera sekundära utgifter är utmanande för alla anläggningar och utan fokus på layout blir det ännu svårare, gym kan snabbt bli en serie små utrymmen med smala korridorer mellan maskinrader och rörigt golvutrymme.
Med tydliga zoner och öppet landskap kan PT observera medlemsträning, interagera och erbjuda skräddarsydda råd.

6 fördelar med zonindelning

  1. Hindrar människor från att flytta utrustning över gymmet och skapa en enda stor röra
  2. Minskar mängden människor som går över utrymmet under träningen
  3. Hjälper medlemmarna att genomföra ett effektivt träningspass genom att placera liknande zoner intill varandra
  4. Ger människor utrymme för att göra sitt arbete och uppmuntrar känslan av gemenskap
  5. Enheter flyter bättre i rummet och skapar en bättre atmosfär för kunderna
  6. Hjälper till att bygga kommunikationen mellan tränare och medlemmar

5 praktiska överväganden för att skapa gymzoner

Chris och Fitness Space-teamet har fokuserat mycket tid på att skapa attraktiva, användarvänliga zoner som tillgodoser en rad medlemmar. Han ger oss sina bästa råd för att introducera layout i alla träningsanläggningar.
Glöm aldrig att folk vill komma till gymmet och njuta av en stressfri upplevelse, säger han. De kommer antagligen från jobbet eller för att få lite utrymme hemifrån. Det sista de vill ha är en rörig och förvirrande tid på gymmet också.

  • Tänk på vilka zoner som ska vara bredvid varandra. Du vill inte ha ett funktionellt träningsutrymme bredvid ett stretchområde eller ett rent styrketräningsutrymme alldeles intill mottagningen. På samma sätt vill du inte ha ett HIIT-område precis utanför studion.
  • När du utformar layouten för dina zoner, tänk på hur människor kommer att träna. Hur rör de sig under ett träningspass? Hur är flödet av deras träningspass?
  • Du bör också tänka på atmosfären. Varje zon bör ha en egen atmosfär (detta kan uppnås genom belysning, golv, musik och typ av utrustning). Men buller från angränsande zoner spelar också roll. Personer som stretchar sig vill inte höra bullret från ett olympiskt lyft och personer som ställer frågor i receptionen vill inte ha en bakgrund av HIIT eller cardio.
  • ”Zoning” låter dig placera känsliga träningsområden på specifika platser för att undvika korsningar, så att människor kan utföra sin egen träning i den mest givande atmosfären, oavsett om det är lugnt, energiskt eller fokuserat.
  • ”Människor är förvånansvärt bra på att anpassa sig,” säger Chris. ”När de har fått veta vad ett område används till håller de fast vid det. På så sätt förhindrar zoner att gymgolvet blir kaos! ”Fitness Space-modellen är låg volym / hög avkastning, med fantastisk medlemslojalitet och entusiastisk feedback. Chris tror att alla typer av anläggningar lämpar sig för zonindelning.

”Som bransch finns vi för att vi vill hjälpa människor att få resultat, säger han. ”Zoning” hjälper till att effektivisera medlemsresan så att människor får bättre resultat och njuter mer av upplevelsen. Det borde inte vara ett nummerspel”

Skapa gemenskap genom format

Ett sätt vi använder zoner är att öppna eller stänga områden i förhållande till peaktider, säger Chris. Många människor anländer och börjar röra sig genom gymmet vid vissa tidpunkter. Föreställ dig att du kan stänga delar av gymmet så att många kan träna på samma plats och göra samma sak – som en inofficiell klubb eller klass.

Fitness Space stänger sitt Skill-område från 18:00 för tre 30 minuters klasser för 20 personer. Det är 60 personer in och ut på 90 minuter – en ganska stor kontrast mot att samma område används i 90 minuter, med människor som vandrar igenom utan tydligt fokus.

”Med zoner kan du fokusera på att ta fram målsättningar, gruppera människor och skapa mini-communities i ditt gym.
Vi gör detta med olympiska lyftare, förklarade Chris. Stäng området och kör en Skill-klass som leds av tränare. Det sammanför människor med ett definierat syfte, skapar gemenskap och ökar lojaliteten.”

Hur Fitness Space gör det

  • Cardio Zone – detta område är mångfacetterat med ett komplett cardio-erbjudande av Technogym-utrustning inklusive Skill Mill, Skill Bike och Skill Row.
  • Skill and Functional Zone – öppen planlösning med träningsgolv i fyrkantigt format, inklusive squat-rack och Assaultbikes. Dessa två områden kan tillgodose 20 personer i en lyft- / funktionsklass, eller användas för medlemmar som kör sin egen träning.
  • Kinesis Stations Zone – med Technogym kabelmotståndsmaskiner
  • Fria vikter och styrka – med knäböj, hantlar och viktbelastad utrustning
  • Stretch Zone – belägen vid studion för att skapa ett lugnt utrymme där medlemmar också kan prata med instruktörer eller andra klassmedlemmar
  • Gruppövningsstudio och omklädningsrum ligger nära stretchområdet.

”Technogym är fantastiska på att definiera vad som ska utföras inom specifika områden, förklara Chris. Vi arbetar nära Technogym med vårt koncept redan från designfasen. Vi omfamnar fullt ut det arbete de gör genom sina koncept. Det är en glädje att förverkliga idéer genom våra gym.”