Artikel

Träningsbranschen efter Coronaviruspandemin

Kontakta oss
Alexander Hed

Alexander Hed

Country Manager

+46 (0)8 441 87 80

Hur branschen kommer att förändras och aldrig bli sig lik igen och varför detta kanske inte bara innebär dåliga nyheter.

Under den senaste tiden har vi sett att flera Europeiska länder försiktigt börjat ”öppna upp” igen. Europas träningsanläggningar har varit stängda under flera veckor, med Sverige och Finland till en viss del, som uppmärksammade undantag. Även om länder runt om i Europa bedömer ha situationen någorlunda under kontroll, innebär inte nuvarande läge att vi ser en ordentlig avmattning av virusspridningen, ännu mindre ser vi slutet inom räckhåll.

Att lämna en ned- eller en delvis nedstängning kommer att vara mer komplicerat än det var att gå in i det. Risken och rädslan för återkommande vågor av smittspridning kommer att ständigt vara närvarande i människors huvud.
Även att fortsätta öka kapaciteten för att ta hand om kritiskt sjuka patienter vid behov, kommer fortsättningsvis vara viktigt under en lång tid framöver.
Att rädda liv betyder att minimera risken för infektion hos de mest sårbara (äldre, de med nedsatt immunförsvar och personer med andra allvarliga tillstånd) samtidigt som vårdsystemet fortsätter att fungera ”normalt”. Med tanke på problemets komplexitet, måste europeiska myndigheter utveckla detaljerade planer för att öppna upp sina ekonomier igen. Det är viktigt att säkerställa människors försörjning innan man börjar lätta på restriktionerna.

Image: channelnews.com.au

Lärdomar från Asien inför öppnande

När det gäller att göra det möjligt för människor att komma ut från sina hem för att shoppa, resa och underhålla sig själva, ligger vissa asiatiska länder före oss i utvecklingen. Särskilt Kina, Singapore och Sydkorea är länder som till synes lyckats bra med att dämpa spridningen. De har genomfört åtgärder på bred front inom två olika områden för att hantera det gradvisa öppnandet; Utvecklat redan definierade fysiska distansregler och tillämpat tester i stor skala i kombination med kontaktspårning via mobila appar för att hindra smittkedjor. Båda åtgärderna syftar till att stimulera konsumtion genom att få ut människor från sina hem och företag ”back in business”.

Europas ledare inom den offentliga sektorn utvärderar dessa initiativ för att identifiera de bästa idéerna och sedan bestämma hur de kan anpassas till lokala normer och kulturer. Regeringar bygger upp sin testkapacitet och letar efter teknologiska verktyg som kan vara hjälpsamma. Några har utvecklat protokoll för fysisk distansering, t.ex. ramar för att dela upp anställda och skapa fysisk distansering över både tid och rum.

Sammanfattning av viktiga punkter för dig som driver träningsverksamhet – ”Post Corona”

  1. Den digitala utvecklingen var redan igång, men restriktionerna har  påskyndat implementeringen – live streaming och on-demand-video har dominerat. Decentralisering av gymverksamheten som produkt är avgörande
  2. Wearables kan eventuellt användas som en tidig varning för upptäckt av Coronavirus?
  3. Mindre ”pay as you go” – innovativa medlemspaket och erbjudanden kommer att se dagens ljus
  4. Uppsägningar hos aktörer som tyvärr sett sig tvungna att lägga ner eller minska sin verksamhet, erbjuder möjligheter för överlevande verksamheter som söker efter talang och kompetent personal
  5. Under restriktionerna har team lärt sig att arbeta tajt ihop fast på distans och gränsöverskridande. Detta har skapat ett ”agilt arbetssätt”  som förmodligen bidragit till att teamet har blivit starkare
  6. Många verksamhetsledare har använt restriktionsperioden för att kompetensutveckla sin personal, inte minst via och i egna digitala verktyg och online genom tredjepartsverktyg
  7. Hygien – mindre fysisk kontakt, inga handskakningar eller high fives, användning av skyddsutrustning, mer frekvent rengöring och desinfektion av utrustning
  8. Rengöring – oftare och kommer att få använda och tillhandahålla ett bredare utbud av saneringsmedel = högre kostnader
  9.  Fysisk distansering – ”1,5 meters-ekonomin” är här för att stanna. Måste göra om utrustningslayouten på anläggningarna
Relaterade produkter
Mywellness – en digital träningsupplevelse

TechnogymMywellness – en digital träningsupplevelse

Läs mer

Träningskonsumenten/medlemmen/kunden

  1. Största frågan – Kommer konsumenten ha förtroende för och känna sig trygg i att gå in i ett trångt utrymme, svettas och vara nära andra människor i  grupp?
  2. Kommer konsumenterna att gå tillbaka till sina ”pre-corona” träningsrutiner?
  3. Många konsumenter har upplevt hemmaträning för första gången under restriktionerna, kanske gillar det och vill fortsätta använda online-träning
  4. Kan ha utökat användningen av apparna som sin klubb har att erbjuda och börjat använda fler funktioner
  5. Kommer att vara mer priskänslig
  6. Kan vara mer känslig för att teckna avtal på längre sikt och är noggrannare med att läsa det finstilta
  7. Kan ha utvecklat en ökad medvetenhet om hälsofördelarna med träning
  8. Kommer att uppskatta de sociala aspekterna av branschen mer
  9. Anpassning och individualisering blir viktigare
Artikeln som denna text baseras på är till stora delar skriven av Herman Rutgers, Owner Global GrOwth Partners & EuropeActive Ambassador. Läs hela artikeln här

På Qicraft Technogym är vi övertygade om att situationen vi står i är övergående, vi kommer igenom och helt säkert ännu starkare. Som det nu bekräftas mer än någonsin är vår bransch en otroligt viktig del för att skapa ett hälsosammare samhälle. Individens välmående och immunförsvar är sammankopplad till aktivitet, vilket innebär ofantliga möjligheter för oss och våra verksamheter.

Farhad Jabbari, CEO Qicraft Group

Vi på Qicraft finns här för er som en stabil och stark partner, inte bara nu genom den här krisen, utan alltid.