Artikel

Framgångsrika gymägare på Wellness Executive Summit i London 2019

Kontakta oss
Försäljning

I november 2019 hade vi förmånen att besöka Londons bästa och hetaste träningsklubbar med några av Nordens mest framgångsrika gymägare.

Vad den nordiska träningsindustrin kan lära sig av andra framgångsrika väletablerade varumärken i England och vad som eventuellt kan vara värt att applicera i en befintlig verksamhet, alternativt i framtida satsningar, är några av diskussionerna vi fokuserade på efter våra studiebesök.

London har Europas bästa utbud av träningsanläggningar inom boutiquesegmentet

I videon ses klubbar som 1Rebel, Digme, Nuffield, m.fl. Alla framgångsrika pionjärer inom sitt respektive område som har mycket att lära ut. De är alla en del av ett ständigt växande segment som har ökat med 21% bara under senaste året och hela 281% över ett femårsperiod.

Boutique Studios

”Boutique fitness” betraktas inte längre som en fluga, utan är en naturlig och viktig del av träningsbranschen. Boutiquefenomenet har bl.a. bidragit med innovation på flera olika områden, inte minst nya affärs- och marknadsföringsmodeller, anpassade produkter och även nya rekryteringsmetoder.

Alla välfungerande branscher bygger på det faktum att du har en marknadsledare, den huvudsakliga konkurrenten och nischföretag. Alla med sina olika roller ansvarar för att driva branschen framåt.

Marianne Bryhn, Nordic CMO på Qicraft Group

I den tidiga fasen av en bransch drivs marknaden av tillväxt och i vår bransch mäts tillväxt i antalet medlemmar. Förr eller senare mattas tillväxten av och det är just då positioneringen blir allt viktigare. Exempelvis lågpris, premium, specifika målgrupper, mm. Butiksstudios unika individuella erbjudanden har varit en drivkraft för utvecklingen av Londonmarknaden och därmed har club in club-koncept också ökat. Ur detta perspektiv är den intressanta diskussionen efter vår summit, vad som nu driver och kommer att driva förändringen i Norden.
Ett svar på detta tror vi är slutanvändarnas behov av upplevelsen. Detta är en av anledningarna till att vi tror på Club 4.0. Säger Marianne Bryhn, Nordic CMO på Qicraft Group.

Club in club

Technogym var tidig med att möta marknadens förändringar och trender. Konceptet ”Technogym Club 4.0” fungerar för redan etablerade gym som önskar att uppdatera och fräscha upp sitt erbjudande, likaväl som för nyetablerade verksamheter. Tack vare Technogyms innovativa kultur har man lyckats skapa ett koncept som är mycket flexibelt och anammar ett s.k. 360 graders strategi. Produkter, format, digitala system, utbildning, affärsmodeller och konsultativa tjänster, är vad man kan förvänta sig av Technogym Club 4.0.

Upplevelser är gymbranschens värdefullaste tillgång 

En av de saker som har framkommit i färska rapporter är att det framförallt är befintliga medlemmar hos traditionella gymanläggningar som efterfrågar nya upplevelser i takt med att de påverkas av trendiga poster i sociala medier. Med andra ord är det de som redan är regelbundet fysiskt aktiva som är den starkaste målgruppen för boutiquesegmentet. Det är också de som mer sannolikt kommer att söka sig någon annan stans om inte nuvarande gym kan släcka upplevelsetörsten.

Tillhörighet

Vi har redan pratat om att upplevelser är viktigt för många av oss som tränar regelbundet och vi vet dessutom sedan tidigare att HIIT är en mega trend. Med detta i åtanke kan vi lätt säga att det är intensiva upplevelser värda att posta i sociala medier många söker sig till.
Något vi dock inte får glömma är att många av oss söker tillhörighet, vi vill kunna identifiera oss med vår träningsform och därmed också passa in i gruppen med likasinnade.

Nya färdigheter

Att lyfta tyngre, springa snabbare, kasta längre eller inlärning av helt nya rörelsemönster, triggar många till att vilja fortsätta. Att komma tillbaka dag efter dag och vecka efter vecka. Trots allt snack om upplevelser, design, belysning, musik, mm. får vi inte glömma bort att människor som betalar för träning vill ha resultat. Om de inte får resultat kommer de att förr eller senare söka sig någon annanstans eller värre, kanske anamma en stillasittande livsstil.

Photo by Morgan Von Gunten

Kontakta oss
Försäljning

Club in club approach

Technogym har tagit fram konceptet CLUB 4.0 dels hjälpa traditionella gym att utvecklas och på ett förhållandevis enkelt sätt hänga med i utvecklingen, men också för att nyetableringar ska vara framtidssäkrade. CLUB 4.0 möjliggör utveckling av din affärsmodell genom att erbjuda olika upplevelser till olika människor baserat på deras personliga mål, passion och lust, allt på en och samma plats.

Kunderna fördjupas i olika träningsområden som erbjuder kompletta program och format skapade för att tilltala olika typer av slutanvändare.
Med hjälp av specifika applikationer kan tränare enkelt och smidigt skapa roliga och motiverande klasser och hantera alla beståndsdelar i ett träningsupplägg. Allt från schemaläggning av klasser till musikval. Tränare kan också välja specifika träningspass från biblioteket och förinställda parametrar som deltagarna kan följa.

Att leverera träningsupplevelser utöver det vanliga är vårt mål och uppgift.
Framtidssäkra din verksamhet, hör av dig.