Aldrig tidigare har den globala digitaliseringen gått så snabbt.
Den digitala utvecklingen som pågår just nu sker i raketfart och Coronavirus-pandemin agerar raketbränsle.
Ett nödvändigt ont för vissa, en affärsmöjlighet för andra. Oavsett vad vår subjektiva åsikt är, kommer digitaliseringen att fortsätta sin framfart och förändra våra liv för alltid.
Vad kommer detta att innebära om 5-10 år? Kommer vissa yrkesgrupper att helt försvinna? Utvecklar medlemmar andra typer av önskemål och behov? Hur vet man vilka system, appar och metoder som är rätt eller fel?
Tre digitala typer inom träningsbranschen, vilken är du?
-
DIGITALA HJÄLTEN
Alla kunderna skrivs in digitalt och medlemsuppgifter kontrolleras och uppdateras kontinuerligt. Digitala Hjälten har sedan en ganska lång tid tillbaka investerat i system och arbetsmetoder som hjälper verksamheten att även engagera kunderna utanför gymmets fyra väggar. Hen erbjuder personlig träning och andra relaterade tjänster på distans och all hantering och lagring av kundernas träningsdata sker digitalt. Kundernas aktivitetsvanor följs även utanför gymmet för att på ett mer träffsäkert sätt rekommendera aktiviteter som får de att nå sina mål. Kunderna kan kommunicera och boka sin träning, grupp och/eller individuellt, via app. Även möjligheten att köpa tjänster och produkter sömlöst mobilt finns etablerade. Regelbundna aktiviteter i kursformat som ex. bootcamps, workshops, föreläsningar och digital kommunikation som nyhetsbrev är mer regel än undantag. Kunderna kan regelbundet delta i olika typer av utmaningar som publiceras och följs upp digitalt. Sociala medier är on point och SEO & SEM är självklara delar av marknadsföringsmixen.
Digitala Hjälten nyttjar nästintill fulla potentialen i digitala system och är därför mycket bättre rustad i situationer som den rådande p.g.a. Coranaviruset. Dessutom har den Digitala Hjälten framtidssäkrat organisationen genom att skapa en skalbarhet med hjälp av modern teknologi.
-
DIGITALA NOSTALGIKERN
Digitala system och rutiner finns på plats men mycket av hanteringen för kundregister, träningsupplägg, köp, mm. sker fortfarande analogt. Kommunikationen sker mestadels via printat material i gymmet, sociala medier eller mail. Det finns dock förståelse för att det är viktigt att synas och verka i sociala medier och uppdaterar hyfsat regelbundet både Instagram och Facebook. Verksamheten är fortfarande till mycket stor del centraliserad, d.v.s. mycket beroende av gymmets fyra väggar och dess innehåll. Kunddatan är ofullständig och det är svårt att veta vad kunderna tycker, hur de håller sig aktiva när de inte är på gymmet och rent allmänt vad som engagerar och motiverar dom. Att erbjuda träningsprogram digitalt, övningar via video eller exemplevis ”veckans träning” på distans, är mycket tidskrävande och uppfattas rentav som olönsamt. Detta har lett till att exempelvis personliga tränare endast kan träna kunder personligen, kunderna använder andra system och koncept när de tränar hemma och är mindre ”lojala”.
Digitala Nostalgikern är sårbar och har inte riktigt fått kläm på vilka processer som ska och kan automatiseras. Hen förstår att teknologi och digitalisering är viktigt men har svårt att vidareutvecklas från gamla vanor och beteendemönster. Digitala Nostalgikern har stor potential men behöver hjälp. Det är fortfarande inte för sent, här måste kompetensen höjas genom anställningar, partnerskap, konsulter eller helt enkelt bara våga fråga om hjälp bland nära, kära och bekanta.
-
DIGITALA SKEPTIKERN
”Det var bättre förr”…
Digitala skeptikern kan träning och tycker att det ska vara fysiskt personligt, varken på distans eller i sociala kanaler. Hen anser att sociala medier är bara trams som inte ger nåt men har åndå både Facebook och Instagramkonton, som tyvärr mycket sällan uppdateras. Webbsidan är dåligt uppdaterad trots att alla gruppträningspass går att boka via nätet. Gruppträningsschemat är det enda som religiöst uppdateras fyra gånger per år. Att analysera data och därefter anpassa verksamheten är något som inte alls tilltalar. Digitala Skeptikern vill hellre gå på känsla och erfarenhet och lyssnar sällan på råd gällande modern teknologi.Digitala Skeptikern handlar själv sällan på nätet. Att införa mobila betallösningar för produkter och tjänster kan rentav vara livsfarligt. Digitala Skeptikern är mycket sårbar för snabba svängningar på marknaden oavsett orsak.
Digitala mobila lösningar tar större och större plats i människors vardag och den som inte anpassar sig kommer att snabbt se sig omsprungen.
Oavsett vilken typ du identifierar dig med eller inte alls håller med, kommer vi inte ifrån att gymbranschen nu officiellt ingår i den globala digitaliseringen. Vilken gymverksamhet som helst kan idag skala upp från en fysisk plats till världens alla hörn, det är teknologi som gör det möjligt.
Vill du veta mer om hur du kan skapa bättre lönsamhet genom automatiserade processer?
Kontakta oss idag, vi hjälper dig.