Referens - Träningscenter

360 Träningscenter gjorde utmaningarna till möjligheter

Hur kan du vinna tillbaka medlemmarna, vad kan vi lära oss av pandemin och hur ser framtiden ut?

2020 var ett underligt år för oss alla. Men under en period då många var skeptiska till att besöka gym lyckades Annie Fältman, som är delägare och driver fyra gym (360 Träningscenter) i Skellefteå, generera 439 leads, där 26% registrerade sig som nya medlemmar, vilket resulterade i att de lyckades öka omsättningen avsevärt trots de utmanande omständigheterna.

Vad var nyckeln till framgång? Varför valde medlemmarna att anmäla sig?

– Att vägra att anpassa sig 2020 var helt enkelt inte ett alternativ. Vi var tvungna att göra saker drastiskt annorlunda än året innan för att säkra vår framtid, säger Annie Fältman.

Annie Fältman, delägare av 360 Träningscenter

Att tvinga förändra och anpassa sig

Tidigt i Coronapandemin insåg Annie att något måste göras för att motivera medlemmarna att fortsätta träna. 360 Träningscenter valde att testa en rekryteringskampanj, där de använder den innovativa cirkelträningen Biocircuit för att generera leads. Strategin var enkel, en gratis månad med premiummedlemskap, till de medlemmar som lyckades rekrytera tre vänner.

Även om vi visste att detta tillvägagångssätt skulle kräva en större investering i början i form av personalutbildning, uppföljning, handledning etc. var vi säkra på att detta fortfarande skulle ge en större avkastning eftersom användaren av Biocircuit skulle vara ansluten. Det är verkligen en mycket bättre träningsupplevelse än att bara låta försöksmedlemmarna vandra fritt runt i rummet. Inte bara kan de få riktiga resultat från träningen med Biocircuit, men de får också känslan av personlig uppföljning och gemenskap.

Relaterade produkter
Biocircuit

TechnogymBIOCIRCUIT - Biocircuit

Läs mer

360 träningscenter

Biocircuit används mycket på 360 Träningscenter

Att snabbt anpassa sig till det digitala

Sverige valde att gå en annan väg än många andra länder under Coronapandemin. Gymmen har varit öppna hela tiden. Ändå märkte träningsbranschen en betydande minskning av trycket på anläggningarna och flera medlemmar sade upp sina avtal. Annie Fältman, upplevde i november 2020 att antalet besök halverades över en natt. Sveriges statsminister hade kvällen innan uppmanat det svenska folket att sluta besöka gym på grund av infektionsrisken.

Frågor om frysning och uppsägningar av medlemskap ökade nu markant. För att försöka minska försäljningsförlusten, och se till att de fortfarande hade sina arbeten kvar i framtiden, var Annie snabb med att implementera nya lösningar.

Räddningen var Technogym MyWellness Stream, en innovativ app-lösning från Technogym som gör det möjligt för gymmet att erbjuda Live och On-Demand-klasser för sina medlemmar.

Annie Fältman – digitaliseringen

“Det tog oss bara tre dagar från det att vi valde att använda Stream tills alla våra medlemmar hade tillgång till innehållet i MyWellness-appen. Vi var tvungna att agera snabbt utan att göra stora investeringar. Stream hade redan kvalitetsinnehåll från Technogym, som vi kunde komplettera med vårt eget innehåll. ”

Annie Fältman
Delägare 360 träningscenter

För Annie och 360 Träningscenter har fördelarna med att implementera Stream överträffat alla förväntningar:
– Utan denna lösning skulle närvaron från våra medlemmar ha minskat med 75%. Tack vare lösningen lyckades vi hålla 80% av medlemmarna aktiva och engagerade vilket ledde till att vi bara såg en minskning med 20%. Feedbacken från kunderna har varit lysande. Det faktum att de fortfarande hade möjlighet att interagera med andra medlemmar, tränare och instruktörer, och fick upplevelsen av något som kändes bekant medan pandemin har härjat, uppskattade medlemmarna mycket. Det faktum att du också hade möjlighet att lägga till den personliga och skräddarsydda lösningen får du inte med några andra produkter eller leverantörer.”

Relaterade produkter
MYWELLNESS app

TechnogymTechnogym Training Applications - MYWELLNESS app

Läs mer

Skillbike är en populär produkt på 360 Träningscenter

Vägen framåt efter Coronapandemin

Det råder ingen tvekan om att kundernas beteende och behov har förändrats under, och efter pandemiutbrottet. Det som fungerade tidigare kommer nödvändigtvis inte att göra det i en återöppningsfas. Under pandemin har konsumenten tvingats att ändra sina vanor och anpassa sig till de begränsningar som gällt. Nya sätt att träna har upptäckts och vissa vanor kommer att bestå.

När Annie får spekulera i hur framtiden ser ut för träningsbranschen tror hon att det blir en hybrid-lösning.
– Kortsiktigt tror jag att den individuella träningen kommer att vara dominerande, men på längre sikt tror jag att gruppträning kommer att återta sin position. Jag tror att människor tycker om människor, och att vi behöver varandra för att ge varandra motivation.  Jag tror också att digitala lösningar kommer att vara en hygienfaktor för gymmen. Det som tidigare sågs som en USP kommer att ses som en självklarhet. Medlemmarna kommer att komma tillbaka till våra anläggningar, men de kommer att förvänta sig en digital plattform som lever upp till deras förväntningar. Vi vill vara en del av en hälsosam helhetslösning för våra kunder.

Annie Fältman – mywellness

“Vi kommer att fortsätta leverera On-Demand-klasser och jobba med Challenges i MyWellness för att engagera medlemmar både inne på anläggningen och utanför våra väggar.”

Annie Fältman
Delägare 360 träningscenter

Fortsätta använda digitala lösningar

Framtiden för träningsbranschen ljusnar nu efter ett tungt år. Det gäller nu att ta vara på de lärdomar vi fått och ta med oss kunskaper och erfarenheter för framtiden. Att de digitala lösningarna är här för att stanna kan nog de flesta skriva under på, men hur ska vi fortsätta engagera medlemmar genom de nya lösningarna. När Annie delar sin framtidsvision för 360 Träningscenter så berättar hon att de vill fortsätta att ligga i framkant med de digitala lösningarna likväl som de vill vara det självklara valet som träningspartner för Skellefteborna.
Jag hoppas att vi kan skapa en sömlös upplevelse för våra medlemmar som skapar motivation att träna, både på våra klubbar likväl som hemma.” 

Vill veta mer om online och digitala tjänster och läsa om fler som har lyckats med stream, klicka här.