Artikel

Roliga utmaningar skapar motivation och hjälper dig att behålla dina kunder

Kontakta oss

Att utmana individer eller team kan vara en bra motivator för att få fler människor aktiva. I bästa fall kan olika utmaningar och tävlingar hjälpa dig att upprätthålla och förbättra kontakten med befintliga medlemmar, samtidigt som det hjälper dig att locka nya.
Exmpelvis har gym som har deltagit i den globala Let`s Move For a Better World-utmaningen har lyckats öka medlemsförsäljningen med så mycket som 14%.
Om en person inte sätter upp tydliga mål kommer den sällan att nå resultat. Det har visat sig att olika utmaningar, tydliga mål och organiserade tävlingar kan hjälpa passiva människor att bli mer aktiva.

Du behöver inte alltid vara först, bäst eller starkast – själva engagemanget kan också motivera dig att träna.

Utmaningsapplikationen Challenge för Technogym’s Mywellness (molnbaserad applikationslösning) gör det enkelt för gym att skapa olika utmaningar för sina medlemmar. Med appen Challenge kan du till exempel motivera dina medlemmar genom att skapa tävlingar som:

  • Antal MOVEs under en viss period
  • Antal kalorier som ska brännas
  • Antal avslutade gruppträningspass
  • Avstånd med cykel, löpning eller rodd
  • Inomhus och/eller utomhusaktiviteter
Relaterade produkter

Technogym

Läs mer

Resultattavlan visar de bästa resultaten i realtid

En separat resultattavla visar de som är bäst på tävlingen. Att komma på listan och se dig själv, jämfört med de andra deltagarna, kan ge en extra kick för många.

resultater i challenge app technogym

En utmaning där alla kan vinna

Flera gym väljer att skapa tävlingar för sina medlemmar som också äger rum utanför gymmets fyra väggar. Till exempel kan en utmaning vara att gå eller springa ett visst antal km under ett år. Här koan kunden registrera sin aktivitet både på utrustningen på gymmet, men också genom att registrera sig via GPS i Mywellness-appen. Om du sätter ett kollektivt mål, till exempel 500 km på ett år, handlar det inte om att komma först eller gå alt. springa längst. Alla måste uppnå samma mål och är därför en utmaning där alla kan delta och alla kan vinna. Gymmet drar nytta av tävlingen eftersom deltagarna kommer att motiveras till att ta en extra runda eller träningspass för att registrera sin aktivitet, och deltagarna kommer att få hälsofördelar genom att vara mer aktiva än normalt.

 

I en teamutmaning betyder allas bidrag lika mycket

En för alla och alla för en. Att vara en del av en större grupp eller team, där alla satsar för att nå ett gemensamt mål, kan vara en tillräckligt stor motivation för många att delta och göra sitt absolut bästa. Technogyms internationella och världens största rörelsekampanj, Let’s Move For a Better World, är ett bra exempel på en utmaning där även en liten handling kan göra stor skillnad.

lets move for a better world

Let`s Move For a Better World engagerar hundratusentals människor över hela världen.

Avsikten är att alla medlemmar ska samla ett visst antal MOVEs under perioden. Resultatet av allas träning är att vinnaren, gymmet som lyckas flest antal MOVEs, kan donera ett utrustningspaket till en lokal skola. Ju mer Moves gymmet lyckas samla in, desto högre blir donationens värde. Här räknas varje aktivitet på gymmet, och medlemmarna kan också samla MOVEs genom utomhusaktiviteter. Förutom att främja sitt eget välbefinnande och hälsa, ges medlemmarna möjlighet att bidra med något viktigt i samhället. Träningsutrustningen som doneras till den lokala skolan är avsedd för att göra barn och ungdomar mer aktiva.

 

Å ena sidan är Let’s Move for a Better World-kampanjen ett sätt att engagera befintliga kunder, men det är också ett lysande sätt att locka nya kunder. De olika gym som deltar runt om i världen får ofta mycket press- och mediatäckning, eftersom det handlar om att skapa ett hälsosammare samhälle genom fysisk aktivitet. Ett ypperligt tillfälle för gym att erbjuda ”gratis träning” eller andra erbjudanden under just den här kampanjperioden.

År 2019 deltog nästan 1 400 gym runt om i världen i Let’s Move-kampanjen. I genomsnitt ökade kundförsäljningen med 14% och antalet besökare under perioden ökade med 26%.

Ju fler MOVEs (aktivitet), desto högre värde på donationen. På detta sätt är varje övning i gymmet viktig för slutresultatet.

Engagera dig själv genom att skapa en motiverande utmaning för dina kunder

Olika tävlingar och utmaningar gör gymmedlemmar mer aktiva och engagerade i sin egen hälsa. Genom att skapa denna motivation kan gymmet också förbättra kundlojaliteten. Även de kunder som är mer passiva kommer att motiveras av att se sina egna framsteg.

Så här enkelt är det att skapa en utmaning

Kontakta oss

Relaterade produkter

Technogym

Läs mer